Η ψηλάφηση του Θωμά, Μοσχόπολη 1730 (Μουσείο Κορυτσάς). |
Ονομάζεται
έτσι διότι κατά την Θεία λειτουργία, διαβάζεται η Ευαγγελική περικοπή (Ιω. 20,
19-31) η οποία εξιστορεί την δεύτερη εμφάνιση του Κυρίου στους μαθητές του,
οκτώ ημέρες μετά την Ανάστασή Του, κατά την οποίαν καλείται ο Θωμάς να
ψηλαφίσει τα χέρια και την πλευρά του Χριστού, προκειμένου να κατανικήσει την
αμφιβολία που εξέφρασε - με την θέα και μόνο του Αναστημένου Ιησού - για την
Ανάστασή Του, με την ομολογία : «ο Κύριός μου και ο Θεός μου». Ακόμη, καλείται
και Καινή εορτή, καθότι κατ΄ αυτήν τελούνται τα εγκαίνια της καθ΄ εβδομάδα
ανακυκλούμενης εορτής της Αναστάσεως, καθώς και Κυριακή του Αντίπασχα, διότι η
απόδοσις της εορτής του Πάσχα, γίνονταν την Κυριακή αυτή. Πρέπει να τονιστεί το
γεγονός ότι ο Θωμάς, πίστεψε στην
ανάσταση χωρίς να ψηλαφήσει τον Χριστό, αλλά μόνον με την θέα Του, όπως
διαβάζουμε στην σχετική περικοπή : «λέγει αὐτῷ ὁ ᾿Ιησοῦς· ὅτι ἑώρακάς με,
πεπίστευκας·» ((Ιω. 20, 29). Το γεγονός αυτό υπογραμμίζει ο Ε. Ζιγαβηνός
ερμηνεύοντας την περικοπή : «επίστευσεν,
μη αναμείνας ψηλαφείσαι» (Τρεμπέλα Παν., Υπόμνημα εις το Κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο, Αθήναι 1954, σσ. 711-712). Η
απόδοσις της Δεσποτικής εορτής της Κυριακής του Θωμά, γίνεται μια εβδομάδα
αργότερα, το επόμενο Σάββατο.
ΠΗΓΗ : ΘΗΕ, τομ 6, Αθήναι
1965, στ. 577 κ.ε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου