"Γνώσεσθε τὴν ἀλήθειαν καὶ ἡ ἀλήθεια ἐλευθερώσει ὑμᾶς" (Κατά Ιωάννη 8,32).

Πέμπτη, 17 Απριλίου 2014

ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ – «ΠΑΣΑ Η ΚΤΙΣΙΣ ΗΛΛΟΙΟΥΤΟ ΦΟΒΩ, ΘΕΩΡΟΥΣΑ ΣΕ, ΕΝ ΣΤΑΥΡΩ ΚΡΕΜΑΜΕΝΟΝ ΧΡΙΣΤΕ»

Η Σταύρωση, 17ος αιών Βεράτι (Μουσείο Κορυτσάς). 
Η Μεγάλη Παρασκευή είναι η πιο ιερή ημέρα της Μεγάλης Εβδομάδας, διότι κατ΄ αυτήν τελούμε ανάμνηση των υπερφυών και φρικτών σωτηρίων Παθών

H καθήλωση του Κυρίου επί του Σταυρού. 
του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Στον όρθρο της ημέρας που τελείται το βράδυ της Μ. Πέμπτης, διαβάζονται τα 12 Ευαγγέλια τα οποία εξιστορούν

Ο εκατόνταρχος Λογγίνος κάτω από τον Σταυρό του Κυρίου. 
τους εμπτυσμούς, τα ραπίσματα, τους κολαφισμούς, τις ύβρεις, τους γέλωτες, την πορφυρά χλαίνη που ενέδυσαν τον Κύριο, τον σπόγγο, τον κάλαμο, τους ήλους, την λόγχη, τον Σταυρικό θάνατο, αλλά και την μετάνοια του ευγνώμονα ληστή, ο οποίος κέρδισε πρώτος τον παράδεισο. Το πρώτο Ευαγγέλιο περιέχει τις υποθήκες του Κυρίου προς τους μαθητές του και την αρχιερατική προσευχή στη Γεσθημανή. Τα υπόλοιπα, αναφέρουν την σύλληψη, την παράνομη δίκη, τα Πάθη, τον Σταυρικό θάνατο, την ταφή του Κυρίου και την σφράγιση του τάφου Του από την κουστωδία. Μετά το 5ο Ευαγγέλιο, εξέρχεται ο λειτουργός με τον Σταυρό από τη πύλη της Προθέσεως, απαγγέλλοντας το «Σήμερον κρεμάται επί ξύλου», λιτανεύει τον Σταυρό και τον τοποθετεί στο κέντρο του ναού για να τον προσκυνήσουν οι ευσεβείς χριστιανοί. Την Μεγάλη Παρασκευή το πρωί τελείται η ακολουθία των Μεγάλων Ωρών, κατά την οποία διαβάζονται μεσσιανικοί ψαλμοί, αναγνώσματα (Προφητείες, Απόστολος και Ευαγγέλιο)

Ο Ιωσήφ ζητά από τον Πιλάτο το άχραντο σώμα του Χριστού. 
που αναφέρονται στο Πάθος του Κυρίου. Κατόπιν, στον Εσπερινό που ακολουθεί, γίνεται η Αποκαθήλωση του άχραντου Σώματος του Κυρίου από τον Σταυρό, και η τοποθέτησή του εντός του Ιερού του ναού. Τέλος,

Οι Αρχιερείς ζητούν από  τον Πιλάτο να ασφαλίσει τον τάφο. 
λιτανεύεται ο Επιτάφιος εντός του ναού και τοποθετείται στο

Η σφράγιση του τάφου του Κυρίου. 
Ο Ενταφιασμός του Κυρίου. 
ανθοστολισμένο Κουβούκλιο.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου