Το ερημικό Κελλί του Οσίου Σεραφείμ του Σάρωφ. |
Η
πολυλογία με πρόσωπα των οποίων η ψυχοσύνθεση είναι αντίθετη με τη δική μας, από
μόνη της είναι αρκετή για να διακόψει την εσωτερική ισορροπία ενός πνευματικού
ανθρώπου.
Το
πιο λυπηρό απ΄ όλα όμως είναι το γεγονός ότι η φωτιά που ήρθε ν΄ ανάψει στη γη της
καρδιάς μας ο Κύριος Ιησούς Χριστός μπορεί να σβήσει, λόγω αυτής της πολυλογίας.
Γιατί «τίποτα δεν ψυχραίνει τόσο τη θέρμη του Αγίου Πνεύματος, όσο η επικοινωνία
με τους ανθρώπους, η πολυλογία και η οποιαδήποτε συζήτηση, εκτός από τη συζήτηση
που γίνεται για τα μυστήρια του Θεού, η οποία βοηθάει την ανάπτυξή μας στη γνώση
του Θεού και στην επικοινωνία μαζί του» (άγιος Ισαάκ ο Σύρος».
Θα
πρέπει να τηρείς ιδιαίτερα τον εαυτό σου μακριά από επαφή με το γυναικείο φύλο..
Γιατί όπως ακριβώς ένα κερί, ακόμα κι αν δεν είναι αναμμένο, θα λιώσει όταν
τοποθετηθεί ανάμεσα σε αναμμένα κεριά, έτσι και η καρδιά του μοναχού ανεπαίσθητα
θα εξασθενήσει από τη συζήτηση με γυναίκες. Σχετικά με αυτό ο άγιος Ισίδωρος ο
Πηλουσιώτης εξηγεί ότι : «Αν υπάρχουν συζητήσεις που φθείρουν τις καλές συνήθειες
είναι εκείνες που γίνονται με γυναίκες, ακόμα κι αν αυτές είναι πολύ αξιοπρεπείς,
γιατί μπορούν και μυστικά ακόμα να διαφθείρουν τον εσωτερικό άνθρωπο με πονηρές
σκέψεις. Ακόμα κι αν το σώμα διατηρηθεί καθαρό η ψυχή είναι δυνατό να μολυνθεί.
Υπάρχει τίποτα πιο σταθερό από ένα βράχο ; Ή, σκέψου τί είναι μαλακότερο από το
νερό ή τις σταγόνες του νερού ; Κι όμως η ακατάπαυστη ροή του κατανικά και
δημιουργεί κοιλώματα στο βράχο. Αν μια σχεδόν ακατανίκητη ουσία μπορεί να
κατανικηθεί από κάποια άλλη η οποία δεν είναι τίποτα σε σύγκριση μαζί της, και
υποφέρει και ταράζεται, τότε είναι δυνατό να μην κατανικηθεί ή να διαφθαρεί μια
ευμετάβλητη ανθρώπινη θέληση από μια συνεχή πράξη ;» (Επιστολή 284, όρα και βίο
του 4 Φεβρουαρίου).
Πρέπει
ν΄ αγωνιστείς να συγκρατείς τη γλώσσα σου από τη φλυαρία, αν θέλεις να τηρήσεις
τον εσωτερικό άνθρωπο. «Ανήρ φρόνιμος ησυχίαν άγει» (Παροιμίες
11, 12) και «ος φυλάσσει το εαυτού στόμα, τηρεί την εαυτού ψυχήν» (Παροιμίες
13, 3). Θυμήσου τα λόγια του Ιώβ : «διαθήκην εθέμην τοις οφθαλμοίς μου, και
ου συνήσω επί παρθένον» (Ιώβ 31, 1) και τα λόγια του Κυρίου Ιησού
Χριστού : «ο βλέπων γυναίκα προς το επιθυμήσαι αυτήν ήδη εμοίχευσεν αυτήν εν τη
καρδία αυτού» (Ματθαίος 5, 28).
Αν
δεν έχεις προηγουμένως ακούσει κάποιον να ανοίγει μια συζήτηση, δεν είσαι
υποχρεωμένος να απαντήσεις : «ος αποκρίνεται λόγον πριν ακούσαι, αφροσύνη
αυτώ εστί και όνειδος» (Παροιμίες 18, 13).
ΠΗΓΗ
: ΠΕΤΡΟΥ ΑΘ. ΜΠΟΤΣΗ, ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΡΩΣΩΝ
ΝΗΠΤΙΚΩΝ, Ι ΔΙΔΑΧΕΣ ΟΣΙΟΥ ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΤΟΥ ΣΑΡΩΦ, ΑΘΗΝΑ 1983, σ. 43 κ.ε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου