"Γνώσεσθε τὴν ἀλήθειαν καὶ ἡ ἀλήθεια ἐλευθερώσει ὑμᾶς" (Κατά Ιωάννη 8,32).

Τετάρτη, 5 Μαρτίου 2014

Η ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗ


Το Σάββατο της πρώτης εβδομάδας είναι αφιερωμένο στην ανάμνηση του θαύματος του αγίου Θεοδώρου του Τήρωνος, ο οποίος συμβούλεψε τους χριστιανούς να φάνε την εβδομάδα αυτή κόλλυβα, για να προφυλαχθούν από τη βρώση τροφών που είχαν μολυνθεί με αίμα ειδωλολατρικών θυσιών. Η πρώτη Κυριακή της Σαρακοστής, είναι αφιερωμένη στην αναστήλωση των ιερών εικόνων το 842 επί βασιλείας της Θεοδώρας. Ενθυμούμαστε και εορτάζουμε το θρίαμβο της Ορθοδοξίας έναντι της αίρεσης της εικονομαχίας και γι΄ αυτό ονομάστηκε Κυριακή της Ορθοδοξίας. Η Β΄ Κυριακή της Ορθοδοξίας είναι αφιερωμένη στον άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά, αρχιεπίσκοπο Θεσσαλονίκης, μέγα Θεολόγο και αγωνιστή της ορθής πίστης. Η τρίτη Κυριακή που βρίσκεται στο μέσο της Σαρακοστής, ονομάζεται Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως, επειδή αυτή την ημέρα η Εκκλησία καλεί τους πιστούς να προσκυνήσουν τον Τίμιο Σταυρό, για να πάρουν δύναμη για τη συνέχιση του αγώνα της νηστείας. Τη Δ΄ Κυριακή των νηστειών, τελούμε τη μνήμη του οσίου Ιωάννη συγγραφέως της «Κλίμακος», επειδή το βιβλίο του διαβάζεται στις μονές τη Μ. Τεσσαρακοστή, ενώ η Πέμπτη Κυριακή των νηστειών είναι αφιερωμένη στην οσία Μαρία την Αιγυπτία, η οποία είναι σπουδαίο παράδειγμα μετάνοιας. Στον όρθρο της Πέμπτης της Ε΄ εβδομάδας της Μ. Τεσσαρακοστής, ψάλλεται ο Μεγάλος Κανόνας, ποίημα του αγίου Ανδρέα Κρήτης, στον οποίο προβάλλονται όλες οι μορφές της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης και καλούμαστε να μιμηθούμε τους δικαίους και να από αποφύγουμε τις πράξεις των αμαρτωλών. Στις ενορίες ψάλλεται συνήθως το βράδυ της Τετάρτης στο Μικρό Απόδειπνο. Στον όρθρο του Σαββάτου της Ε΄ εβδομάδος ψάλλεται ο Ακάθιστος ύμνος σε ανάμνηση της σωτηρίας της Κωνσταντινούπολης το 626 από τη πολιορκία των Αβάρων. Και ο Ακάθιστος ύμνος στις ενορίες ψάλλεται το βράδυ της Παρασκευής στο Απόδειπνο. Τμηματικά ψάλλεται τις τέσσερις Παρασκευές της Μ. Τεσσαρακοστής. Το Σάββατο της έκτης εβδομάδος τελείται η ανάμνηση του θαύματος της Ανάστασης του Λαζάρου, και την Κυριακή η ανάμνηση της θριαμβευτικής εισόδου του Κυρίου στα Ιεροσόλυμα. Την Κυριακή αυτή ευλογούνται και μοιράζονται στους χριστιανούς βάγια (συνήθως κλαδιά δάφνης), επειδή ο λαός υποδέχθηκε τον Κύριο κρατώντας κλαδιά δένδρων.

ΠΗΓΗ : ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ – ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΗ, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 1998, σελ. 53 κ.ε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου