"Γνώσεσθε τὴν ἀλήθειαν καὶ ἡ ἀλήθεια ἐλευθερώσει ὑμᾶς" (Κατά Ιωάννη 8,32).

Τρίτη 4 Σεπτεμβρίου 2018

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗΣ ΚΑΙ ΘΑΥΜΑΣΤΗΣ ΕΥΛΑΒΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΤΡΟΦΗΣ ΤΩΝ ΠΑΠΠΟΥΔΩΝ ΜΑΣ Ε΄


«Οι ιερείς τότε είχον τέτοιαν αγάπην και σύνδεσμον μεταξύ των, και τόσην ευλάβειαν, όπου δεν θα το ξεχάσω ποτέ μου, όσο ζω.

Ο ιερεύς της ενορίας μας ήτο από την Αίγιναν, και πάντοτε είχε την επιθυμίαν, την ώρα της Προσκομιδής να του κρατώ τον δίσκον, όπου είχε δύο πρόσφορα. Τα έπαιρνε από την Αγίαν Τράπεζαν, και μου τα έδιδε και τα εκράτουν με κατάνυξιν. Όταν ελάμβανε το πρόσφορον με την αγίαν λόγχην εις τα χέρια του, τα δάκρυα έρρεον ποταμηδόν από τα μάτια του. Άρχιζε την Προσκομιδήν την ώραν όπου εδιαβάζοντο οι Κανόνες και ετελείωνε εις την Δοξολογίαν. Μου έλεγε δε αυτά τα λόγια :



«Βλέπεις, παιδί μου ; Αυτό το πρόσφορον είναι χωρισμένο εις δύο, δια να συμβολίζει τας δύο φύσεις του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, την θείαν και την ανθρωπίνην. Αυτό είναι στρόγγυλον δια να συμβολίζει τον άναρχον Θεόν, διότι όπως το στρόγγυλον ούτε αρχήν ούτε τέλος έχει, έτσι και ο Πανάγαθος Θεός ούτε αρχήν ούτε τέλος έχει. Ο πανάγιος Θεός δια να σώσει το ανθρώπινον γένος έπρεπε να γίνει άνθρωπος και “μη εκστάς της Θεότητος” να λάβει σάρκα από την πάναγνον αειπάρθενον Θεοτόκον. Έτσι το πρόσφορον αυτό συμβολίζει αν τω άμα και την παναγίαν γαστέρα της Θεοτόκου, εκ της οποίας εξήλθεν αφράστως ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός. Δια τούτο από το πρόσφορον αυτό εξάγεται ο Αμνός και μόνον, και ουδεμία άλλη μερίς. Απαγορεύεται δε αυστηρώς ο ιερεύς να λειτουργεί με ένα πρόσφορον μόνο.



Από το δεύτερον πρόσφορον εξάγεται η μερίς της Παναγίας. Αυτή η μερίς έχει σχήμα τριγωνικόν και τοποθετείται κοντά-κοντά εις τον Αμνόν, εφάπτεται εις το δεξιόν του μέρος και δεικνύει έτσι την αγάπην που έχει η Παναγία εις τον Θεόν και ο Θεός εις την Παναγίαν μας, η οποία έχει τα δευτερεία της Αγίας Τριάδος. Δια τούτο ό,τι ζητήσει η Κυρία Θεοτόκος από τον Υιόν της και Θεόν ημών, αμέσως το λαμβάνομεν ημείς οι αμαρτωλοί.

Εις το αριστερόν μέρος του Αμνού τοποθετούνται τα εννέα Τάγματα, τα οποία παρακαλούν τον πανάγαθον Θεόν δια την σωτηρίαν ημών των αμαρτωλών. 

Αυτό το τεμάχιον, όπου βλέπεις να έχει επάνω την αγίαν λόγχην, είναι δια τα μερίδας των ψυχών ζώντων και κεκοιμημένων. Προσέχω ώστε εκείνοι που μνημονεύω να είναι ορθόδοξοι Χριστιανοί, οι οποίοι πρέπει να νηστεύουν όλας τας κεκανονισμένας νηστείας κανονικά, και την εβδομάδα της Τυροφάγου να μη εσθίουν κρέας, διότι ο κανών ορίζει : “Οι εσθίοντες κρέας αυτήν την εβδομάδα πρέπει να μεταλάβουν μόνον το Πάσχα”.



Αρχίζω την Προσκομιδήν με αυτά τα γλυκύτατα τροπαριάκια, που διαβάζει ο δεξιός ψάλτης ο Βετιβίλιας, που παίρνουν την ψυχήν μου από την γην και την πηγαίνουν στον Ουρανόν, σε αΰλους κόσμους, και τελειώνω ακριβώς εις την Δοξολογίαν, δια να έλθουν όλοι εις την εκκλησίαν, να λάβουν την χάριν και να οσφρανθούν την ευωδίαν αυτού του θυμιάματος της Προθέσεως, όπως το ονομάζουν. Έτσι ακόμη και οι θείοι σου, οι Κουμουσαίοι, που έχουν αγελάδες και πρόβατα προλαβαίνουν τα ωραιότατον αυτό θυμίαμα.

Αυτά τα ψυχοφελέστατα λόγια μου έλεγεν αυτός ο ιερεύς, που είχε βαθυτάτην ευλάβειαν και φλογεράν πίστιν και αγάπην εις τον Δεσπότην Χριστόν. Και όχι μόνον αυτός, αλλά όλοι σχεδόν οι ιερείς του Πειραιώς συνεβούλευαν όλα τα παιδιά και τα οδηγούσαν με το φωτεινό τους παράδειγμα εις τον δρόμον της αρετής».

ΠΗΓΗ : +ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΥ ΧΡΥΣΑΝΘΟΥ ΑΓΙΑΝΝΑΝΙΤΟΥ, ΓΕΡΟΝΤΙΚΑΙ ΕΝΘΥΜΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΗΓΗΣΕΙΣ, ΤΟΜ. Α΄, Β΄ ΕΚΔ., ΙΕΡΑ ΚΟΙΝΟΒΙΑΚΗ ΜΟΝΗ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΟΔΗΓΗΤΡΙΑΣ, ΜΩΛΟΣ ΛΟΚΡΙΔΟΣ, 2011, σσ. 36 κ.ε.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου