"Γνώσεσθε τὴν ἀλήθειαν καὶ ἡ ἀλήθεια ἐλευθερώσει ὑμᾶς" (Κατά Ιωάννη 8,32).

Σάββατο 9 Ιουλίου 2016

ΑΠΟ ΤΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΑ ΤΥΧΩΝΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗ


Έλεγε λοιπόν απλά ο παπά Τύχωνας : "Κάθε πρωί ο Θεός ευλογεί όλο κόσμο με ένα χέρι. Βλέπει ταπεινό ! Ευλογεί με δύο χέρια. Πά πά πά. Ταπεινό άνθρωπο, αξίζει πιο πολύ απ΄ όλο κόσμο !".

Και δια να δείξει πως η παρθενία μόνο δεν σώζει χωρίς την "πλουτοποιό" ταπείνωση και πως ο Θεός αγαπά την σύναξη των ταπεινών σαν τη σύναξη των Σεραφείμ (Όσ. Ισαάκ) έλεγε : "Γιόμισε κόλασις παρθένοι υπερήφανοι, όταν εγώ παρθένο μόνο, πάει κολαση".

Κάτιι άλλο σχετικό. "Άλλος λέει εγώ παρθένος, Μα κόλαση γεμάτο παρθένος που "εγώ" έχουν. Άμα εγώ ταπεινός και λέω ελέησόν με ο Θεός, τότε Κύριος πιάνει με από χέρι και λέει Κύριος : "έλα παιδί μου, εδώ μέσα παράδεισο". 



[...]
Έλεγε για το Άγιο Πνεύμα : "Χριστός αυτό άφησε νοικοκύρη. Γι΄ αυτό λέει παπάς όταν λειτουργήσει : "Βασιλεύ ουράνιε παράκλητε....".

"Με την προσευχή έρχεται μέσα στην καρδιά Χριστός και όπου Χριστός όλη Αγία Τριάδα παιδί μου. Πώ, πώ, πώ, όπου Χριστός εκεί Πατέρας και Άγιο Πνεύμα". [...]

Επέμενε πολύ στο θέμα της μελέτης. Στους πιο μορφωμένους συνιστούσε Βασίλειο, Γρηγόριο, Χρυσόστομο, Συμεών Ν. Θεολόγο και Αγ. Κύριλλο. "Όταν διαβάσει νους καθαρίσει", έλεγε χαρακτηριστικά.

Για την εργασία έλεγε τα εξής : "Όχι πολλή δουλειά οι μοναχοί. Κοσμικοί αυτό. Φαραώ πολλή δουλειά έλεγε Εβραίους, να ξεχνάτε Θεό. Συ μοναχός, δουλειά μια ώρα στοπ. Ευλογητός ο Θεός ! Κύριε ελέησον ! Προσευχή κάνει. Μετά δουλειά. Σε μια ώρα πάλι, Ευλογητός ο Θεός !".  

Από το θέμα της υπακοής, για το οποίο έλεγε συχνά, χαρακτηριστικό είναι το εξής : "Ερημίτης δεν πάει πολύ γιατρό, έλεγε. Πάει όμως. Υπακοή κάνει γιατρό".

ΠΗΓΗ : Χ. ΦΙΛΟΑΘΩΝΙΤΟΥ, Ο ΠΑΠΑ - ΤΥΧΩΝ, εκδ. Ι.Μ. ΟΣΙΟΥ ΔΑΒΙΔ ΕΥΒΟΙΑΣ, 1972, σ. 18 κ.ε.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου