Βαϊοφόρος - ψηφιδωτό, Μονή Δαφνίου τέλη 11ου αιώνος. |
Η
εορτή των Βαΐων, κατά την οποίαν ενθυμούμαστε την θριαμβευτική είσοδο του
Κυρίου μας στα Ιεροσόλυμα, ολίγο προ των Κοσμοσωτηρίων Παθών και της ενδόξου
Αναστάσεώς Του, και ευλογούνται - διανέμονται Βάϊα στους ιερούς ναούς, σε
ανάμνηση των Βαΐων των Φοινίκων, με τα οποία ο όχλος υποδέχτηκε τον Σωτήρα στα
Ιεροσόλυμα, παλαιότερα εορτάζονταν στην Ανατολή, συνενωμένη με την εορτή της
Ανάστασης του Λαζάρου. Επειδή όμως από την Παρασκευή - που έληγε η νηστεία της
Σαρακοστής – έως την Κυριακή, μεσολαβούσε το Σάββατο χωρίς εορτή, η αγίας μας
Εκκλησία μετέθεσε την εορτή της Ανάστασης του Λαζάρου το Σάββατο. Λείψανο της κάποτε
κοινής εορτής είναι το απολυτίκιο : «Την κοινήν Ανάστασιν». Η εορτή στερούνταν
από πάντα εξαποστειλαρίου και για τον λόγο αυτό ψάλλεται μόνο το δοξολογικό
αντίφωνο «Άγιος Κύριος ο Θεός ημών», μετά το οποίο, ο λειτουργός διαβάζει την
ευχή ευλογίας των Βαΐων, και τα διανέμει ενώ ψάλλονται οι αίνοι υπό των βυζαντινών χορών. Μετά το
πέρας του όρθρου, ακολουθεί η Θεία Λειτουργία του Αγίου Ιωάννου το Χρυσοστόμου,
ενώ κατά την απόλυση προτάσσεται το χαρακτηριστικό της εορτής : «Ο επί πώλου
όνου καθεσθήναι καταδεξάμενος δια την ημών σωτηρίαν Χριστός ο αληθινός Θεός».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου