Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου 2020

ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ - ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΛΑΤΙΝΩΝ

.......Η μεν αστοχία στο ορθό δόγμα συνέβη κοινώς σε όλες τις εκκλησίες, εφ΄ όσον άλλοτε σε άλλη ο πολύς χρόνος κατέστρεψε το εσφαλμένο δόγμα. Αλλά η αστοχία και η μη επαναφορά συνέβη μόνο στη Λατινική Εκκλησία, μολονότι ήταν μεγίστη και κορυφαία και εξέχουσα περιωπή ανάμεσα στους πατριαρχικούς θρόνους. Και συνέβη σ΄ αυτήν το ίδιο πράγμα, αφού ήταν η μεγίστη των εκκλησιών, όπως ακριβώς με το μέγιστο των ζώων, δηλαδή τον ελέφαντα. Γι΄ αυτόν λοιπόν λένε ότι δεν ξαπλώνει στο έδαφος για να ξεκουραστεί ή να κοιμηθεί, αλλά ότι γονατίζει λίγο για να αναπαυθεί στις πλάγιες αρθρώσεις του. Αν όμως κάποτε πάθει κάτι και πέσει, δεν μπορεί να ξανασηκωθεί. Αλλά στους μεν ελέφαντες αιτία είναι το βάρος του σώματος και η πολυσαρκία, όντας δύσχρηστη και πιέζοντας προς τα κάτω, σαν να υπάρχει πάνω του κάποιο βαρύτατο μολύβι, ενώ ο τύφος των Λατίνων είναι κατά τη γνώμη μου το μόνο - σχεδόν κοντεύω να πω - ανίατο πάθος, το οποίο είναι και το χαρακτηριστικό κρίμα του μόνου πονηρού κατά τον Απόστολο. 

 Γιαυτό κι εκείνος είναι αιώνια ανίατος. Αν όμως αυτό το γένος των Λατίνων αποβάλει αυτό το πάθος - και ασφαλώς μπορούν, αφού είναι άνθρωποι - ίσως όλοι εμείς οι ορθόδοξοι που συναθροιστήκαμε εις εν, σαν να είχαμε κάποιες προβοσκίδες, όπως συμβαίνει στη φύση οι μη πεσμένοι να βοηθούν τους πεσμένους ελέφαντες, χρησιμοποιώντας τα θεόπνευστα λόγια, θα τους αναστήσουμε και θα τους στήσουμε ορθίους, για να ακολουθήσουν τον κανόνα της ευσεβείας χωρίς παρεκκλίσεις. Αν όμως θέλουν να μείνουν πεσμένοι, δεν τους ωφελεί απολύτως τίποτε, έστω κι αν οι ίδιοι οι ουράνιοι νόες κατασκευάσουν και τους προσφέρουν το φάρμακο κατά της ψευδοπιστίας. Διότι ο λόγος τους φανερώθηκε με, τα προφητικά λόγια που λένε : "ἰατρεύσαμεν τὴν Βαβυλῶνα, καὶ οὐκ ἰάθη·" (Ιερεμίας 28,9). (Μετάφραση αποσπάσματος από τον Β΄ λόγο Περί εκπορεύσεως του Αγίου Πνεύματος). 

 ΠΗΓΗ : "Ο ΟΣΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ", ΕΤΗΣΙΑ ΕΚΔΟΣΙΣ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΚΟΙΝΟΒΙΑΚΗΣ ΜΟΝΗΣ ΟΣΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ, ΕΤΟΣ 1981, ΑΡΙΘΜ. 6, σσ. 23-24.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου