Τρίτη 31 Αυγούστου 2021
Κυριακή 29 Αυγούστου 2021
Σάββατο 28 Αυγούστου 2021
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ: ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΑΠΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΜΟΡΦΟΥ ΝΕΟΦΥΤΟΥ
Μὲ τὸ παρόν, ἡ καθ᾽ ἡμᾶς Ἱερὰ Μητρόπολις Μόρφου ἀνακοινώνει
ἐπίσημα ὅτι ἡ ἀποθεραπεία τοῦ Πανιερωτάτου Μητροπολίτου Μόρφου κ. Νεοφύτου ἀπὸ
τὴ νόσο covid-19, μὲ τὴν ὁποία εἶχε πρόσφατα νοσήσει μὲ ἥπια συμπτώματα, χάριτι
Θεοῦ ἔχει ὁλοκληρωθεῖ καὶ ἔχει ἐπίσης λήξει ἡ προβλεπόμενη καθορισμένη περίοδος
κατ᾽ οἶκον περιορισμοῦ του.
Μὲ τὴν εὐκαιρία αὐτή, ὁ
Πανιερώτατος θέλει νὰ ἐκφράσει δημόσια τὶς ἐγκάρδιες εὐχαριστίες του σὲ ὅσους
τοῦ συμπαραστάθηκαν ποικιλότροπα κατὰ τὴ διάρκεια τῆς θεραπείας του. Ἀρχικὰ στὸν
θεράποντα του ἰατρὸ δρ. Χρῆστο Φουτᾶ, παθολόγο στὸ περιφερειακὸ Νοσοκομεῖο Εὐρύχου.
Κατόπιν στοὺς συμβούλους ἰατρούς του δρ. Ἐλπιδηφόρο Σωτηριάδη, Ἀναπληρωτὴ
Καθηγητὴ Ἐπιδημιολογίας καὶ Δημόσιας Ὑγείας (Ἀνοικτὸ Πανεπιστήμιο Κύπρου) καὶ
δρ. Ἀνδρέα Καλλῆ, εἰδικὸ παθολόγο (Ἀπολλώνειο Νοσοκομεῖο Λευκωσίας), γιὰ τὴν
πρόθυμη καὶ ἀφιλοκερδὴ γνωμάτευσή τους, καθὼς καὶ τὴ μόνιμη νοσηλεύτρια τῆς
Μητροπόλεως Μόρφου καὶ Διευθύντρια τοῦ Πολυδυνάμου Κέντρου «Ἡ Σολέα» κα Σοφία
Μαλτᾶ. Κι ἀκόμη, τὴν ὁσιωτάτη καθηγουμένη τῆς Μονῆς Ἁγίου Νικολάου Ὀρούντης
Γερόντισσα Ἰουστίνη μὲ τὴν ἐν Χριστῷ ἀδελφότητά της, ποὺ τοῦ παραχώρησαν
φιλοξενία κατὰ τὴν εὐλογημένη αὐτὴ περίοδο ἐπίσκεψης τοῦ Θεοῦ σὲ ἀπομονωμένο
κελλίο στὴ Σκήτη τῶν Ἀρχαγγέλων, μάλιστα τὴν πρώην νοσηλεύτρια ἀδελφὴ Φεβρωνία
καὶ τὴ βοηθό της ἀδελφὴ Μακρίνα.
Ὁ Πανιερώτατος εὐχαριστεῖ
εὐρύτερα ὅλους τοὺς ἐγγὺς καὶ τοὺς μακράν, ποὺ τοῦ παρέσχαν τὴ δυνατότητα γιὰ ἡσυχία
καὶ προσευχὴ πρὸς ἑτοιμασία γιὰ τὰ ἐπερχόμενα ἐρχόμενα, ποὺ θὰ δώσουν διέξοδο
στὰ σημερινὰ ἀδιέξοδα, ὄχι μονάχα τῆς Κύπρου καὶ Ἑλλάδος, ἀλλὰ καὶ ὁλοκλήρου τοῦ
κόσμου.
Ἐπίσης γνωστοποιοῦμε ὅτι
ὁ Πανιερώτατος ἀναλαμβάνει καὶ πάλιν σὺν Θεῷ τὰ ἀρχιερατικά του καθήκοντα ἀπὸ τὴ
Δευτέρα, 30.08.21, μὲ πρώτη ἐπίσημη παρουσία του στὴν πανηγυρικὴ ἀγρυπνία πρὸς
τιμὴν τοῦ ἁγίου μεγαλομάρτυρος Μάμαντος, ποὺ θὰ λάβει χώραν στὸν ὑπὸ ἀνέγερσιν ἱερὸν
ναὸν τοῦ Ἁγίου Αὐξιβίου Α´ Ἐπισκόπου Σόλων στὴν κοινότητα τοῦ Ἀστρομερίτη, τὴν
Τετάρτη 1η Σεπτεμβρίου 2021, καὶ θὰ ἀρχίσει
στὶς 19:30.
Τέλος, ὁ Πανιερώτατος ἐνημερώνει
τοὺς πιστοὺς τῆς καθ᾽ ἡμᾶς Μητροπόλεως, λαϊκοὺς καὶ κληρικούς, καθὼς καὶ τὰ ὅπου
γῆς πνευματικά του τέκνα, ὅτι μέχρι τὸ τέλος Δεκεμβρίου 2021 θὰ περιορίσει τὸ
πρόγραμμά του, τόσο τῶν χοροστασιῶν στὶς κατὰ τόπους πανηγύρεις, ὅσο καὶ τῶν
προσωπικῶν συναντήσεών του, χάριν ἡσυχίας καὶ προσευχῆς. «Ἀνὴρ δὲ φρόνιμος, ἡσυχίαν
ἄγει».
Καὶ ἕνα προσωπικὸ
μήνυμα τοῦ Πανιερωτάτου:
«Εὐχαριστῶ τὸν Τριαδικὸν Θεὸν σὺν πᾶσι τοῖς ἁγίοις,
ἐξαιρέτως δὲ τὴν Κοσμοσώτειραν Ὑπερευλογημένην Δέσποιναν ἡμῶν Θεοτόκον, διότι εἰσήκουσαν
τὴν προσευχήν μας νὰ μᾶς δώσουν ταπείνωσιν ἐν ἀσθενείᾳ, παρὰ ἀλαζονείαν ἐν ὑγείᾳ.
‘‘Ἠσθενήσαμεν καὶ ἰδοῦ νῦν ζῶμεν’’».
Ἐπισκοπεῖον Εὐρύχου, 27.08.2021
ΕΙΣ ΠΟΛΛΑ ΕΤΗ ΔΕΣΠΟΤΑ (Σχόλιο δικό μας)
ΠΗΓΗ: : http://immorfou.org.cy/%ce%b1%ce%bd%ce%b1%ce%ba%ce%bf%ce%b9%ce%bd%cf%89%cf%83%ce%b7-%ce%bf%ce%bb%ce%bf%ce%ba%ce%bb%ce%b7%cf%81%cf%89%cf%83%ce%b7%ce%b1%cf%80%ce%bf%ce%b8%ce%b5%cf%81%ce%b1%cf%80%ce%b5%ce%b9%ce%b1%cf%83/
Τρίτη 24 Αυγούστου 2021
Δευτέρα 23 Αυγούστου 2021
Ο ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ Η ΚΑΤΑΡΑ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑΣ - ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΦΛΩΡΙΝΗΣ π. ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΣ ΚΑΝΤΙΩΤΗΣ
Ο μακαριστός Μητροπολίτης
Φλωρίνης, π. Αυγουστίνος, ο Εθνεγέρτης και Πατροκοσμάς του 20ου αιώνα, σε μόλις
10 γραμμές, συλλαμβάνει εν αγίω Πνεύματι και αποκαλύπτει το διεθνές κέντρο, τη
Βαβυλώνα της αμαρτίας, όπου εξυφαίνεται το σχέδιο συνομωσίας της Νεάς Τάξης για
την υποδούλωση και καταστροφή του ανθρώπου, που βρίσκεται εν πλήρη εξελίξη μπροστά
στα μάτια μας :
[...]
Φωνάζουν όλοι οι
ανόητοι, οι εγωϊσταί και τα επιπόλαια πνεύματα και λένε παραμύθια "Έξω οι
Ευρωπαίοι, έξω οι Αμερικάνοι", και η Αμερική ζει μέσα στην καρδιά μας!
Ζούμε όπως οι Αμερικάνοι. Ο αμερικανισμός επικράτησε μέσα στην καρδιά των
Ελλήνων. Ενώ θα ήταν προτιμότερο ν΄ αγαπάμε τους Αμερικάνους σαν ανθρώπους,
αλλά να μισούμε τον αμερικανισμό. Ο αμερικανισμός είναι η κατάρα της ανθρωπότητας. Είναι
ευδαιμονισμός, είναι γκαγκστερισμός, είναι χιλιασμός, είναι μασονισμός, είναι
πηγή των αιρέσεων.
ΠΗΓΗ : ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ
ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ Ν. ΚΑΝΤΙΩΤΟΥ, ΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ
ΣΤΟΥΣ ΕΣΧΑΤΟΥΣ ΚΑΙΡΟΥΣ, Β΄ ΕΚΔΟΣΗ, ΚΟΖΑΝΗ 2008, σσ. 20-21.
Κυριακή 22 Αυγούστου 2021
Κυριακή 15 Αυγούστου 2021
Σάββατο 14 Αυγούστου 2021
ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΟΥ ΕΙΡΜΟΥ ΤΗΣ Θ΄ ΩΔΗΣ ΤΟΥ Α΄ ΚΑΝΟΝΑ ΤΗΣ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ - ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ Ο ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ
"Νενίκηνται τῆς φύσεως οἱ ὅροι, ἐν Σοὶ Παρθένε ἄχραντε· παρθενεύει
γὰρ τόκος, καὶ ζωὴν προμνηστεύεται θάνατος. Ἡ μετὰ τόκον παρθένος, καὶ μετὰ
θάνατον ζῶσα, σῴζοις ἀεί, Θεοτόκε τὴν κληρονομίαν Σου" .
Στοχαζόμενος ο ιερός
μελωδός, ότι στο πρόσωπο της Παρθένου Μαρίας, πολλοί νόμοι της φύσεως
νικήθηκαν, κατά κάποιον τρόπο έπεσε σε ίλιγγο, και μη μπορώντας να εννοήσει, με
θαυμασμό αναφώνησε : "Ώ Παρθένε καθαρότατη και άσπιλε ! σε Σένα νικήθηκαν
οι νόμοι της φύσεως. και
φύσεως νόμος είναι, όποια γυναίκα γεννήσει, να μην μένει πλέον παρθένος. Εσύ
όμως, όντας Παρθένος, συνέλαβες ασπόρως, και Παρθένος έμεινες, αφού γέννησες
αφθόρως.
Νόμος της φύσεως είναι,
όταν δια του θανάτου χωριστεί η ψυχή από το σώμα, το σώμα να τίθεται στον τάφο
και να διαλύεται εις τα εξ ων συνετέθη. Στο δικό Σου όμως σώμα Θεοτόκε, ο
θάνατος δεν προξένησε διαφθορά και διάλυση, αλλά ζωή και αφθαρσία. Καθότι μετά
τρεις ημέρες, ενωθείσα πάλι η άχραντος Ψυχή Σου, με το θεοδόχο σώμα Σου, ανέστη
από τον τάφο, και ανελήφθη στους ουρανούς. Αυτοί λοιπόν είναι οι φανεροί νόμοι
της φύσεως, οι οποίοι νικήθηκαν στην Θεοτόκο. Αν δε θέλει κάποιος να εμβαθύνει
περισσότερο, βρίσκε και άλλους νόμους της φύσεως να έχουν νικηθεί. Όπως νόμος
της φύσεως είναι να διαπλάττεται και να εξεικονίζεται το βρέφος στην κοιλιά,
λίγο-λίγο. Σε Σένα όμως Παρθένε, νικήθηκε και ο νόμος αυτός, διότι το
θεοϋπόστατο βρέφος Σου αμέσως εξ αυτής της συλλήψεως εξεικονίστηκε όλο, και όχι
λίγο-λίγο. όπως λέγει ο μέγας Βασίλειος (και όρα την ερμηνεία του Τροπαρίου του
Ευαγγελισμού που λέει : "Ζητείς, παρ΄ εμού γνώναι, Παρθένε"). Νόμος
της φύσεως είναι, το βρέφος που βρίσκεται στη κοιλιά, να προξενεί βάρος στην
μητέρα του. Αλλ΄ ο Δεσπότης Χριστός, ως βρέφος στην κοιλία της Παναγίας, κανένα
τέτοιο βάρος δεν προξένησε. Γι΄αυτό και ουσιαστικά ο Χριστός εβάσταζε τη
Θεοτόκο καθ΄ όλους τους εννέα μήνες της κυοφορίας Της. Κι άλλοι πολλοί νόμοι
της φύσεως λεπτότεροι νικήθηκαν σε Σένα Παρθένε, τους οποίους αφήνουμε, γιατί
υπερβαίνουν κάθε λόγο και διάνοια. Για τους οποίους ο μεν Γρηγόριος ο Θεολόγος
είπε : "Νόμοι φύσεως καταλύονται" (Λόγος εις του Χριστού Γέννησιν). Ο
δε Μάξιμος είπε [...].
Ακολούθως ο Μελωδός
προσφέρει μια ικεσία στην Θεοτόκο λέγοντας : Συ, που έμεινες Παρθένος μετά τον
τόκο, καθώς ήσουν και προ του τόκου, Συ, που είσαι ζωντανή και μετά τον θάνατο,
Συ, Αειπάρθενε, να σώζεις πάντοτε από κάθε βλάβη των ορατών και αοράτων εχθρών την κληρονομίαν Σου, εμάς τους χριστιανούς, τους οποίους έλαβε ο Υιό Σου
κληρονομίαν από τον Πατέρα, κατά το Ψαλμικόν : "δώσω σοι ἔθνη τὴν
κληρονομίαν σου" (Ψαλμ. 2,8). Γιατί είναι φανερό ότι, η κληρονομία του
Υιού είναι κληρονομία κοινή και της μητέρας.
ΠΗΓΗ : ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ ΤΟΥ
ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ, ΕΟΡΤΟΔΡΟΜΙΟΝ, ΕΝ ΒΕΝΕΤΙΑ
1836, σσ 675-676.
Ἁγίου Γρηγορίου Παλαμᾶ - Ὁμιλία στήν Κοίμηση τῆς Θεοτόκου
Ἄν ὁ θανατος τῶν ὁσίων εἶναι τίμιος καί ἡ μνήμη
δικαίου συνοδεύεται ἀπό ἐγκώμια (Παρμ. 10,7), πόσο μᾶλλον τή μνήμη τῆς ἁγίας τῶν
ἁγίων, διά τῆς ὁποίας ἐπέρχεται ὅλος ὁ ἁγιασμός στούς ἁγίους, δηλ. τή μνήμη τῆς
ἀειπάρθενης καί Θεομήτορος, πρέπει νά τήν ἐπιτελοῦμε μέ τίς μεγαλύτερες εὐφημίες;
Αὐτό πράττουμε ἑορτάζοντας
τήν ἐπέτειο τῆς ἁγίας κοιμήσεως ἤ μεταστάσεώς της (μεταβιώσεως), πού ἄν καί μέ
αὐτή εἶναι λίγο κατώτερη ἀπό τούς ἀγγέλους, ὅμως ξεπέρασε σέ ἀσύγκριτο βαθμό
καί τούς ἀγγέλους καί τούς ἀρχαγγέλους καί ὅλες τίς ὑπερκόσμιες δυνάμεις μέ τήν
ἐγγύτητά της πρός τόν Θεό καί μέ τά ἀπό παλαιά γραμμένα καί πραγματοποιηθέντα
σ' αὐτή θαυμάσια.
Ὁ θάνατός της εἶναι
ζωηφόρος, μεταβαίνοντας σέ οὐράνια καί ἀθάνατη ζωή, καί ἡ μνήμη τούτου εἶναι
χαρμόσυνη ἑορτή καί παγκόσμια πανήγυρις, πού ὄχι μόνο ἀνανεώνει τή μνήμη τῶν
θαυμασίων τῆς Θεομήτορος, ἀλλά καί προσθέτει τήν κοινή καί παράδοξη συνάθροιση
τῶν ἱερῶν Ἀποστόλων ἀπό κάθε μέρος τῆς γῆς γιά τήν πανίερη κηδεία της, μέ
θεολήπτους καί θεοφάντορας ὕμνους, μέ τίς ἀγγελικές ἐπιστασίες καί χοροστασίες
καί λειτουργίες γι’ αὐτήν.
Οἱ Ἀπόστολοι
προπέμπουν, ἀκολουθοῦν, συμπράττουν καί συνεργοῦν μέ ὅλη τή δύναμη μαζί μέ ἐκείνους
πού ἐγκωμιάζουν τό ζωαρχικό καί θεοδόχο ἐκεῖνο σῶμα, τό σωστικό φάρμακο τοῦ
γένους μας, τό σεμνολόγημα ὅλης τῆς κτίσεως.
Ἐνῶ ὁ ἴδιος ὁ Κύριος
Σαβαώθ καί Υἱός αὐτῆς τῆς ἀειπάρθενης, εἶναι ἀοράτως παρών καί ἀποδίδει στή
μητέρα τήν ἐξόδιο τιμή. Σέ αὐτοῦ τά χέρια ἐναπέθεσε καί τό θεοφόρο πνεῦμα της,
διά τοῦ ὁποίου ἔπειτα ἀπό λίγο μεταθέτει καί τό συνδεδεμένο πρός ἐκεῖνο σῶμα σέ
χῶρο ἀείζωο καί οὐράνιο.
Διότι μόνο αὐτή,
βρισκόμενη ἀνάμεσα στόν Θεό καί σ' ὁλόκληρο τό ἀνθρώπινο γένος, τόν μέν Θεό
κατέστησε υἱόν ἀνθρώπου, τούς δέ ἀνθρώπους ἔκανε υἱούς Θεοῦ, οὐρανώσασα τή γῆ
καί θεώσασα τό γένος. Καί μόνο αὐτή ἀπ’ ὅλες τίς γυναῖκες ἀναδείχθηκε μητέρα τοῦ
Θεοῦ ἐκ φύσεως πάνω ἀπό κάθε φύση· ὑπῆρξε βασίλισσα κάθε ἐγκοσμίου καί ὑπερκοσμίου
κτίσματος μέ τόν ἄφραστο τόκο της.
Τώρα ἔχοντας καί τόν οὐρανό
κατάλληλο κατοικητήριο, ὡς ταιριαστό της βασίλειο, στόν ὁποῖο μετατέθηκε σήμερα
ἀπό τή γῆ, στάθηκε καί στά δεξιά τοῦ παμβασιλέως «ἐν ἱματισμῷ διαχρύσῳ
περιβεβλημένη πεποικιλμένη», μέ διάχρυσο ἱματισμό ντυμένη καί στολισμένη, ὅπως
λέγει ὁ προφήτης (Ψαλμ. 44,10). Διάχρυσος ἱματισμός σημαίνει ὅτι τό θεαυγές σῶμα
της ἦταν στολισμένο μέ τίς παντοειδεῖς ἀρετές. Διότι μόνο αὐτή κατέχει τώρα
μαζί μέ τό θεοδόξαστο σῶμα καί μέ τόν Υἱό, τόν οὐράνιο χῶρο. Δέν μποροῦσε
πραγματικά γῆ καί τάφος καί θάνατος νά κρατεῖ ἕως τό τέλος τό ζωαρχικό καί
θεοδόχο σῶμα της καί ἀγαπητό ἐνδιαίτημα τοῦ οὐρανοῦ καί τοῦ οὐρανοῦ τῶν οὐρανῶν.
Ἀποδεικτικό γιά τούς
μαθητές στοιχεῖο περί τῆς ἀναστάσεώς της ἀπό τούς νεκρούς γίνονται τά σινδόνια
καί τά ἐντάφια, πού μόνα ἀπέμειναν στόν τάφο καί βρέθηκαν ἀπό ἐκείνους πού ἦλθαν
νά τή ζητήσουν, ὅπως συνέβη προηγούμενα μέ τόν Υἱό καί δεσπότη. Δέν χρειάσθηκε
νά μείνει καί αὐτή ἐπίσης γιά λίγο πάνω στή γῆ, ὅπως ὁ Υἱός της καί Θεός, γι' αὐτό
ἀναλήφθηκε ἀμέσως πρός τόν ὑπερουράνιο χῶρο ἀπό τόν τάφο.
Μέ τήν ἀνάληψή της ἡ
Θεομήτωρ συνῆψε τά κάτω μέ τά ἄνω καί περιέλαβε τό πᾶν μέ τά γύρω της θαυμάσια,
ὥστε καί τό ὅτι εἶναι ἐλαττωμένη πολύ λίγο ἀπό τούς ἀγγέλους, γευόμενη τόν
θάνατο, αὐξάνει τήν ὑπεροχή της σέ ὅλα. Καί ἔτσι εἶναι ἡ μόνη ἀπό ὅλους τούς αἰῶνες
καί ἀπό ὅλους τούς ἀρίστους πού διαιτᾶται μέ τό σῶμα στόν οὐρανό μαζί μέ τόν Υἱό
καί Θεό.
Ἡ Θεομήτωρ εἶναι ὁ
τόπος ὅλων τῶν χαρίτων καί πλήρωμα κάθε καλοκαγαθίας καί εἰκόνα κάθε ἀγαθοῦ καί
κάθε χρηστότητος, ἀφοῦ εἶναι ἡ μόνη πού ἀξιώθηκε ὅλα μαζί ἀνεξαίρετα τά
χαρίσματα τοῦ Πνεύματος καί μάλιστα ἡ μόνη πού ἔλαβε παράδοξα στά σπλάχνα της Ἐκεῖνον
στόν ὁποῖο βρίσκονται οἱ θησαυροί ὅλων τῶν χαρισμάτων. Τώρα δέ μέ τόν θάνατό
της προχώρησε ἀπό ἐδῶ πρός τήν ἀθανασία καί δίκαια μετέστη καί εἶναι
συγκάτοικος μέ τόν Υἱό στά ὑπερουράνια σκηνώματα καί ἀπό ἐκεῖ ἐπιστατεῖ μέ τίς ἀκοίμητες
πρός αὐτόν πρεσβεῖες ἐξιλεώνοντας αὐτόν πρός ὅλους μας.
Εἶναι τόσο πολύ
πλησιέστερη ἀπό τούς πλησιάζοντας τόν Θεό, ὄχι μόνο ἀπό τούς ἀνθρώπους, ἀλλά
καί ἀπό αὐτές τίς ἀγγελικές ἱεραρχίες. Γι’ αὐτές τίς ἀγγελικές ἀνώτατες
ταξιαρχίες ὁ Ἠσαΐας γράφει «τά Σεραφίμ στέκονταν γύρω του» (Ἠσ. 6,2) καί ὁ
Δαβίδ λέγει «παρέστη ἡ βασίλισσα στά δεξιά σου» (Ψαλμ. 44,10).
Βλέπετε τή διαφορά τῆς
στάσεως; Ἀπό αὐτή μπορεῖτε νά καταλάβετε καί τή διαφορά της, κατά τήν ἀξία τῆς
τάξεως. Διότι τά Σεραφίμ ἦταν γύρω ἀπό τόν Θεό, πλησίον δέ στόν Ἴδιο μόνο ἡ
παμβασίλισσα καί μάλιστα στά δεξιά του. Αὐτή εἶναι φωτός φαιδροτέρα, παραδείσων
θείων εὐανθεστέρα, κόσμου παντός ὁρατοῦ καί ἀοράτου κοσμιωτέρα. Γι’ αὐτό, ὅπου
κάθισε ὁ Χριστός στόν οὐρανό, δηλ. στά δεξιά τῆς μεγαλοσύνης, ἐκεῖ στέκεται καί
αὐτή τώρα πού ἀνέβηκε ἀπό τή γῆ στόν οὐρανό.
Ποιός δέν γνωρίζει ὅτι ἡ
Παρθενομήτωρ εἶναι ἐκείνη ἡ βάτος πού ἦταν ἀναμμένη ἀλλά δέν καταφλεγόταν (Ἐξ.
3,2); Καί αὐτή ἡ λαβίδα, πού πῆρε τό Σεραφίμ, τόν ἄνθρακα ἀπό τό θυσιαστήριο
(Ψαλμ. 6,6), πού συνέλαβε δηλαδή ἀπυρπολήτως τό θεῖο πῦρ καί κανείς ἄλλος δέν
θά μποροῦσε νά ἔλθει πρός τόν Θεό. Ἑπομένως, μόνη αὐτή εἶναι μεθόριο τῆς κτιστῆς
καί τῆς ἄκτιστης φύσεως. Καί κανείς ἄνθρωπος δέν μπορεῖ νά προσεγγίσει τόν Θεό,
εἰμή δι’ αὐτῆς πού εἶναι ἀληθινά ἡ θεαυγής λυχνία πού καταυγάζει· «ὁ Θεός γάρ ἐν
μέσῳ αὐτῆς, καί οὐ σαλευθήσεται», δηλ. στό μέσον εἶναι ὁ Θεός καί δέν
κλονίζεται, λέγει ὁ προφήτης (Ψαλμ. 45,6).
Ποιός θά ἀγαποῦσε τόν Υἱό
καί Θεό περισσότερο ἀπό τή Μητέρα, ἡ ὁποία ὄχι μόνο μονογενῆ τόν γέννησε μέ ἄρρητο
τρόπο, ἀλλά καί μόνη της αὐτή χωρίς ἀνδρική ἕνωση, ὥστε νά εἶναι τό φίλτρο
διπλάσιο (μή μοιραζόμενο μέ ἄλλο πρόσωπο).
Ὅπως λοιπόν μόνο δι' αὐτῆς
ὁ Υἱός ἐπεδήμησε πρός ἐμᾶς, φανερώθηκε καί συναναστράφηκε μέ τούς ἀνθρώπους, ἐνῶ
πρίν ἦταν ἀθέατος, ἔτσι καί στόν μελλοντικό ἀτελεύτητο αἰώνα κάθε πρόοδος καί ἀποκάλυψη
θείων μυστηρίων χωρίς Αὐτή θά εἶναι ἀδύνατος.
Διά μέσου τῆς
Θεομήτορος θά ὑμνοῦν τόν Θεό γιατί αὐτή εἶναι ἡ αἰτία, ἡ προστάτιδα καί
πρόξενος τῶν αἰωνίων. Αὐτή εἶναι θέμα τῶν προφητῶν, ἀρχή τῶν Ἀποστόλων, ἑδραίωμα
τῶν μαρτύρων, κρηπίδα τῶν διδασκάλων, ἡ ρίζα τῶν ἀπορρήτων ἀγαθῶν, ἡ κορυφή καί
τελείωση κάθε ἁγίου.
Ὤ Παρθένε θεία καί τώρα
οὐρανία, πῶς νά περιγράψω ὅλες σου τίς ἀρετές; Πῶς νά σέ δοξάσω, τόν θησαυρό τῆς
δόξας; Ἐσένα καί ἡ μνήμη μόνο ἁγιάζει αὐτόν πού τή χρησιμοποιεῖ.
Μετάδωσε λοιπόν πλούσια
τά χαρίσματά σου σέ ὅλο τόν λαό σου, Δέσποινα, δῶσε τή λύση τῶν δεινῶν μας·
μετάτρεψε ὅλα πρός τό καλύτερο μέ τή δύναμή σου, δίδοντας στό σῶμα καί στήν
ψυχή μας ἄφθονη τή χάρη σου γιά νά δοξάζουμε τόν προαιώνιο Λόγο πού σαρκώθηκε ἀπό
σένα γιά μᾶς, μαζί μέ τόν ἄναρχο Πατέρα καί τό ζωοποιό Πνεῦμα, τώρα καί πάντοτε
καί στούς ἀτελεύτητους αἰῶνες. Ἀμήν.
Πηγή: Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ, Λόγος ΛΖ΄, Εἰς τήν πάνσεπτον κοίμησιν τῆς
πανυπεράγνου δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου καί ἀειπαρθένου Μαρίας, PG 151, 460-472. Ἕλληνες Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας,
τόμ. 10 (Θεσ/νίκη: «Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς»). [Ἀποσπάσματα], immorfou.org.cy/articles-form-the-net/949-palama-koimisi.html.
Πέμπτη 12 Αυγούστου 2021
Νέα επιστημονικά δεδομένα για πιθανή μετάδοση του COVID-19 μέσω σιέλου και η conflict συμπεριφορά της πνευματικής ηγεσίας - Ιωάννης Κουντουράς
Μόλις δημοσιεύθηκε στο PubMed και σε έγκριτο διεθνές ιατρικό
περιοδικό η υποκείμενη μελέτη μας με τίτλο σε ελληνική μετάφραση: “Είναι το
αίμα και ο σίελος πηγές διασποράς του COVID-19;”
Συνοπτικά, η μελέτη μας
αρχικά αναφέρει επιστημονικά δεδομένα που καταδεικνύουν ότι ο σίελος εμπεριέχει
αντιμικροβιακές, όπως αντιβακτηριακές και αντιικές ιδιότητες
συμπεριλαμβανομένων των ιών της ηπατίτιδας Β (HBV) και του κορονοϊού, οι οποίοι
ομοιάζουν μεταξύ τους, ανευρίσκονται δε σε πολλά υγρά του σώματος, όπως π.χ.
στον σίελο. Στη συνέχεια, η μελέτη μας ερεύνησε την πιθανότητα μετάδοσης αυτών
των ιών με τον σίελο, σε ορισμένες υποθετικά φερόμενες ως υψηλού κινδύνου
πρακτικές στην ελληνική κοινωνία, όπως για παράδειγμα, κατά τη Θεία Κοινωνία.
Συνεπώς, η μελέτη μας συμπεριέλαβε μη ιερείς (λαϊκούς) και εν ενεργεία ιερείς,
οι οποίοι εκτίθενται, τουλάχιστον εβδομαδιαίως. Τα αποτελέσματά μας ανέδειξαν
σημαντικά μεγαλύτερη συχνότητα της HBV λοίμωξης σε μη ιερείς (99,7%) σε σχέση με τους
ιερείς (0,3%), υποδεικνύοντας ότι οι ιερείς δεν μολύνονται συχνά από τον HBV. Συναφή επιστημονικά δεδομένα στον
διεθνή χώρο καταδεικνύουν, επίσης, ότι, ενώ ο HBV είναι δυνατόν να ανευρεθεί στον
σίελο, εντούτοις o
σίελος δεν καθιστά ικανό τον HBV
να μεταδώσει τη λοίμωξη. Ομοίως, τα δεδομένα νοσηλευόμενων ασθενών με COVID-19 σε κέντρο αναφοράς της Βόρειας
Ελλάδας έδειξαν παρόμοια αποτελέσματα: Μόνο τρεις (3) σε σύνολο 940 ασθενών με COVID-19 ήταν ιερείς (0,32%). Το ποσοστό
αυτό είναι ανάλογο με αυτό των αιμοδοτών που αναφέρουν άλλοι συγγραφείς στον
διεθνή χώρο (0,66%) και τα ευρήματά τους καταδεικνύουν ότι ο κίνδυνος εξάπλωσης
του κορονοϊού μέσω μετάγγισης αίματος είναι μηδαμινός.
Τα αποτελέσματα αυτά
απαιτούν μελλοντική επιβεβαίωση σε μεγάλο δείγμα πληθυσμού, διότι φαίνεται να
παρέχουν σημαντικές κλινικές και κοινωνικές προεκτάσεις – συνέπειες για την
ανθρώπινη σωματική και ψυχική υγεία, όπως για παράδειγμα μεταξύ άλλων
κοινωνικών υποστηρικτικών υπηρεσιών, τη ζωτικής σημασίας σωτήρια δωρεά αίματος
και τη συμμετοχή σε εκκλησιαστικές ιερές – ζωηφόρες λειτουργίες ορισμένων
τμημάτων του πληθυσμού. Προφανώς, οι ανθρώπινες αυτές δραστηριότητες εξασκούν
θετική δράση στην ήδη επιβαρυμένη ανθρώπινη ψυχολογία της τρέχουσας περιόδου
τόσο στον ελληνικό όσο και στον παγκόσμιο πληθυσμό, όπως αυτή καταγράφεται από
την έξαρση της ενδοοικογενειακής βίας, της κατάθλιψης ή των περιπτώσεων
αυτοκτονίας λόγω εγκλεισμών ή άλλων περιορισμών. Η κοινωνική, θρησκευτική,
εργασιακή και οικονομική ανέχεια κατά την περίοδο της πανδημίας έχει ήδη αφήσει
ισχυρό αρνητικό αποτύπωμα στη σωματική και ψυχική υγεία των μελών των
κοινωνιών.
Η παρούσα
δειγματοληπτική μελέτη οδηγεί, εκτός των άλλων παραμέτρων και στο ακόλουθο
σκεπτικό:
Ενώ, για παράδειγμα, η
πνευματική ηγεσία της Ιεραρχίας όφειλε στοιχειωδώς να λάβει υπόψη της τα
επιστημονικά δεδομένα που αφορούν το διαβόητο αυτό εμβόλιο έναντι του COVID-19, αξιολογώντας και τις δύο όψεις
του επιστημονικού αυτού «νομίσματος» (θετικές και αρνητικές) πριν προβεί σε
δηλώσεις, ακολουθεί, φευ!, μονομερώς μια μερίδα «ειδικών» που την εκθέτουν!
Μια ουσιώδης παρένθεση
εδώ. Βέβαια, για ένα συνειδητό μέλος της Εκκλησίας, το αναφερόμενο Μυστήριο της
Θείας Ευχαριστίας είναι ανυπέρβλητο-λυτρωτικό δώρο Θεϊκό, αδιαπραγμάτευτο και
ανέγγιχτο από κάθε λιλιπούτεια επιστημονική προσέγγιση, η οποία δεν έχει «de facto» την ισχύ μόνιμου αξιώματος. είναι
πεπερασμένου ανθρώπινου νου ατελής προσέγγιση, διότι αυτό που ισχύει σήμερα
επιστημονικά, είναι δυνατόν να αλλάζει συχνά με την πρόοδο της επιστημονικής
έρευνας.
Εντούτοις, αυτή η
επίμονη προσκόλληση της εκκλησιαστικής ηγεσίας σε φορείς «ειδικών», συχνά χωρίς
αξιόλογο επιστημονικό αντικειμενικό αντίκτυπο, αλλά με «αξιόλογο»
πιθανολογούμενο καλοπληρωμένο πολιτικάντικο αγνωστικιστικό ταπεραμέντο υπεροψίας,
όντως χρήζει διαγνωστικής προσέγγισης και ερμηνείας. Αναμφισβήτητα, οι
αντιδράσεις, οι καταδικαστέες απειλητικές παρεμβάσεις, σε τοπικό και ευρωπαϊκό
επίπεδο, σηματοδοτούν εγρήγορση και αντικειμενική επιστημονική προσέγγιση,
στοχεύοντας στη σαφή ενημέρωση του σκεπτόμενου πληθυσμού με πειθώ. Και τούτο,
διότι είναι αντιεπιστημονικό «ειδικοί» να προβαίνουν με ανήκουστο, απειλητικό
«τσαρλατανικό» και αήθη δικτατορικό τρόπο, σε υποδείξεις ή και σε εντολές για
υποχρεωτικό εμβολιασμό του κόσμου με το διαβόητο πλέον καινοφανές πειραματικό
εμβόλιο. Οι υποδείξεις αυτές και οι απειλητικές εντολές, που συνοδεύονται από
εκφοβισμό, στερούνται σαφούς επιστημονικού ερείσματος. Το γεγονός αυτό συντελεί
στην προοδευτική διόγκωση των αντιεμβολιαστικών κινημάτων, ενώ αυξάνονται
εκείνοι που αμφισβητούν την εγκυρότητα των προγραμμάτων προληπτικού
εμβολιασμού. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η αυτονομία κάθε ανθρώπου
αποτελεί απαραβίαστη θεμελιώδη αρχή και αυτό δεν δικαιολογεί τον ήδη
εφαρμοζόμενο υποχρεωτικό εμβολιασμό που προβαίνει ακόμη σε αδόκιμες συνέπειες
στους αρνητές των νέας τεχνολογίας πειραματικών εμβολίων, όπως το εισάγουν
δικτατορικά θέτοντας σε διαθεσιμότητα την εργασία και σε άλλες ακόμη
επιβαρύνσεις. Η επιβολή υποχρεωτικού εμβολιασμού είναι καταδικαστέα, η δε
θέσπιση πρωτοφανούς αυστηρότητας μέτρων έναντι της τρέχουσας πανδημίας από COVID-19, έχει αρνητικό αντίκτυπο σε
θεμελιώδεις ανθρώπινες αξίες και κεκτημένα δικαιώματα, όπως προσωπικές,
κοινωνικές και θρησκευτικές ελευθερίες.
Ειρήσθω εν παρόδω: Δεν
είναι δυνατόν δόκιμοι ερευνητές συνάδελφοι με εκτιμητέο επιστημονικό διεθνώς
καθιερωμένο έργο – και για τον λόγο αυτό έχουν το δικαίωμα να διατυπώνουν
επιστημονική αντικειμενική άποψη – να σιωπούν όταν, για παράδειγμα, μια
πολικάντικη καλοβολεμένη ανεπαρκής περσόνα ιατρικής προέλευσης τους αποκαλεί
κατάμουτρα «τσαρλατάνους», διότι έχουν διαφορετική ή αρνητική επιστημονική
άποψη για τον συγκεκριμένο πειραματικό εμβολιασμό. Έχοντας προσωπική εμπειρία
από μια τέτοια περσόνα, παρεμβαίνω με το «ίδιο μέτρο», όπως λέει ο Σαίξπηρ.
Παρεμπιπτόντως, πριν
την παρέμβαση, επισημαίνω ότι αυτό το γεγονός μου θύμισε περιστατικό από τον
προσωπικό μου άγιο κυρό επίσκοπο Φλωρίνης Aυγουστίνο, που σε τοπικό και
διεθνές επίπεδο τον αποκαλώ «de
profundis»:
o
my
Augustin,
η my
holy
love.
Αρχές του 1964 διεξαγόταν στη Λάρισα μια δίκη, στην οποία ο τότε αρχιμανδρίτης
πατήρ Αυγουστίνος, ήταν μάρτυς υπερασπίσεως ενός κατηγορουμένου. Ο άσχετος
εισαγγελέας μίλησε για τη γνωστή θεωρία περί της δήθεν καταγωγής του ανθρώπου
από πίθηκο. Ο τότε αρχιμανδρίτης διαμαρτυρήθηκε και απέστειλε σχετικό
τηλεγράφημα στον πρόεδρο του Αρείου Πάγου και τελικά διημείφθησαν τα ακόλουθα:
Εἰσαγγελεὺς Α.Π.: Τί
φρονεῖτε περὶ τοῦ ἐν λόγῳ εἰσαγγελέως;
Ἀρχ. Αὐγ. Καντιώτης:
Πρόκειται περὶ ὄνου κυπριακῆς καταγωγῆς!
Εἰσαγγελεύς: Φρίττω πρὸ
τῆς γλώσσης σας.
Ἀρχ. Αὐγ. Καντιώτης: Καὶ
ἐγὼ φρίττω πρὸ τοιούτου εἰσαγγελέως!
Τελικά, το αποτέλεσμα
ήταν η τιμωρία του εισαγγελέα Λαρίσης με δίμηνη παύση.
Επανέρχομαι, συνειρμικά
για να το ακούσει ο ακαδημαϊκός χώρος.
Προσωπικά δεν ανέχομαι
μια περσόνα νευροχειρουργικής προέλευσης, με έργο συγγραφικό στο PubMed, ως πρώτο όνομα, μεταξύ μηδενός
και ελαχίστου, να επιτίθεται και να απειλεί με συνοδό εγκεφαλική πολιτικάντικη
δυσλειτουργία. Απευθύνεται ακόμη σε δήθεν ιατρικούς συλλόγους και τους
παρακινεί να τιμωρήσουν ερευνητές με δόκιμο επιστημονικό έργο που δηλώνουν
παρενέργειες του διαβόητου εμβολίου καταχωρημένες προοδευτικά στον διεθνή
έγκριτο επιστημονικό χώρο. Οι παρενέργειες μάλιστα αυτές ανάγκασαν έναν
υπεύθυνο ερευνητή επιστήμονα να αποχωρήσει από την εν λόγω κουστωδία …
«ειδικών».
Θεωρώ ότι είναι καιρός
να αντιδράσει σθεναρά και η μερίδα δόκιμων ερευνητών διότι μεταξύ άλλων
παραμέτρων έχουν ακαδημαϊκό καθήκον και υποχρέωση για υπεύθυνη σχετική
ενημέρωση του ελληνικού λαού, του σκεπτόμενου λαού, ο οποίος ζαλισμένος από
συμπεριφορές που τον ανεμοδέρνουν, αισθάνεται ότι του αφαιρούν δικτατορικά το
δικαίωμα της ελεύθερης επιλογής. Ποιοι; Όχι κάποιοι, όχι τσαρλατάνοι, -διότι
ακόμη και ένας τσαρλατάνος δικαιούται να διαθέτει και έναν στοιχειώδη δείκτη
νοημοσύνης-, αλλά γυμνοσάλιαγκες πιθανόν κυπριακής ή μη προέλευσης που
ανεβαίνουν τσεπωμένοι στον υφιστάμενο πολιτικό πύργο της «Βαβέλ» έρποντας,
γλύφοντας, και επηρεάζοντας με ιταμότητα αρνητικά έναν ανερμάτιστο λαό. Και είναι
απορίας άξιο, όταν τέτοιες περσόνες επηρεάζουν- άνευ μετάνοιας δίκην «mea culpa»- ακόμη και εκκλησιαστικούς
κύκλους, ενώ χρήζουν οι κακόμοιροι, όχι δίμηνης αλλά δυνητικής μόνιμης παύσεως
με πορεία στα αζήτητα…
Τελικά, αισιοδοξώντας,
μόνο Εκείνος, ο Μοναδικός, ο Ανεπανάληπτος, Λυτρωτής της Εκκλησίας, ο Οποίος
«εξήλθεν νικών και ίνα νικήση», έχει τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο και θα
δώσει τη λύση Άνωθεν. Να το αναμένετε, πιστοί και αμοραλιστές, και είμαι
πεπεισμένος ότι θα μείνετε έκπληκτοι, άφωνοι, ενεοί μπροστά στο Μεγαλείο Του. «
Έρχεται ταχύ!»
Υποσημειούμαι
Ι. Κουντουράς
Ομ. Καθηγητής Ιατρικής ΑΠΘ
Είναι το αίμα και ο
σίελος πηγές διασποράς του COVID-19 ;
Στοιχεία δημοσίευσης: Commentary: are blood and saliva
sources of COVID-19 spread?
European Review for Medical and Pharmacological
Sciences 2021; 25: 4872-4874
A. PAPAEFTHYMIOU1,2, M. DOULBERIS2,3, S.A. POLYZOS4,
IORDANIS ROMIOPOULOS2, ΑIKATERINI BERDENI2, C. ZAVOS2,
E. VARDAKA2,5, M. TZITIRIDOU5,6, J. KOUNTOURAS2
1Department of Gastroenterology, University Hospital
of Larisa, Larisa, Greece
2Department of Medicine, Second Medical Clinic,
Aristotle University of Thessaloniki, Ippokration Hospital, Thessaloniki,
Macedonia, Greece
3Division of Gastroenterology and Hepatology, Medical
University Department, Kantonsspital Aarau, Switzerland
4First Laboratory of Pharmacology, School of Medicine,
Aristotle University of Thessaloniki,
Thessaloniki, Macedonia, Greece
5Department of Nutritional Sciences and Dietetics,
School of Health Sciences, International
Hellenic University, Alexander Campus, Thessaloniki,
Macedonia, Greece.
Πρόσφατα δημοσιευμένα
επιστημονικά δεδομένα καταδεικνύουν ότι ο κίνδυνος εξάπλωσης του ιού με τον
διεθνή όρο Severe
Acute
Respiratory
Syndrome
Coronavirus-2
(SARS-CoV-2) μέσω μετάγγισης αίματος είναι
μηδαμινός. Ειδικότερα, μόνο το 0,66% του συνόλου των αιμοδοτών φέρουν στον
σίελό τους τον SARS-CoV-2 και από αυτούς μόνο το 3,7%
εμφανίζει χαμηλά επίπεδα του RNA
του ιού στο περιφερικό αίμα.1 Κατά συνέπεια, η άποψη ότι σίελος παίζει ρόλο
στην εξάπλωση της νόσου του κορονοϊού 2019 (Coronavirus disease 2019-COVID-19)1 φαίνεται ότι αποτελεί μόνο τη
μία όψη του νομίσματος.
Ο σίελος ανήκει στους
βασικούς αμυντικούς μηχανισμούς του ξενιστή και εμπεριέχει πληθώρα ενδογενών
αμυντικών παραγόντων που εξασκούν αντιμικροβιακές όπως αντιβακτηριακές ή/και
αντιικές ιδιότητες. Οι λιπαντικές και αντιβακτηριδιακές/αντιικές ιδιότητες του
σιέλου διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην προστασία της στοματικής κοιλότητας.
Αυτοί οι παράγοντες περιλαμβάνουν τα επονομαζόμενα αντιμικροβιακά πεπτίδια [α-
και β-ντιφενσίνες, καθελισιδίνη (ιντερλευκίνη IL-37), ιστατίνες και σταθερίνη], τις
κύριες γλυκοπρωτεΐνες (βλεννίνες, πλούσιες σε προλίνη πρωτεΐνες,
ανοσοσφαιρίνες) και τις δευτερεύουσες γλυκοπρωτεΐνες (λακτοφερρίνη,
αγγλουτινίνη, λυσοζύμη, κυστατίνες).2,3 Εδικότερα, οι ανθρώπινες α- και
β-ντιφενσίνες 1-4 και το σύμπλοκο IL37/hCAP-18
εξασκούν δράση εναντίον βακτηρίων, μυκήτων και ιών. Επίσης, η β-ντιφενσίνη-4
εκδηλώνει αντιικές ιδιότητες, τόσο in vitro όσο και in vivo, έναντι πολλών αναπνευστικών ιών,
όπως τον ιό της γρίππης Α Η1Ν1, τον SARS-COV
και τον MERS-COV. Επιπλέον, ο σίελος του ανθρώπου
αποτελεί πλούσια πηγή επιθηλιακών κυττάρων που εκφράζουν λειτουργικούς
υποδοχείς τύπου Toll
(Toll
like
Receptors,
TLRs),
οι οποίοι με τη σειρά τους πυροδοτούν τις φυσικές και επίκτητες ανοσιακές
απαντήσεις του ξενιστή. Κατά συνέπεια, οι αγωνιστές των TLR διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην
αναστολή του πολλαπλασιασμού του γένους των Κορονοϊών.6 Επίσης, τόσο οι
ντιφενσίνες όσο και η καθελισιδίνη: α) μειώνουν τον πολλαπλασιασμό του ιού της
λοίμωξης COVID-19
και τα επίπεδα των φλεγμονωδών κυτταροκινών, οι οποίες προκαλώντας φλεγμονώδη
διεργασία καταστρέφουν το επιθήλιο των πνευμόνων και οδηγούν σε ανάπτυξη
πνευμονίας και β) αυξάνουν τα επίπεδα των προστατευτικών αντιφλεγμονωδών
κυτταροκινών. Στη συνάφεια αυτή, επισημαίνεται ότι, οι δομές των εμβολίων
έναντι της COVID-19
ενισχύονται από την β3-ντιφενσίνη και περιλαμβάνουν επιτόπους για τα βοηθητικά
Τ-λεμφοκύτταρα και τα κυτταροτοξικά Τ- και Β-λεμφοκύτταρα, παρέχοντας τη
δυνατότητα στο ίδιο το εμβόλιο να επάγει μια ισχυρή ανοσιακή απάντηση.7
Πρόσφατα δημοσιευμένα
επιστημονικά δεδομένα καταδεικνύουν ότι, ενώ το γονιδίωμα του ιού της
ηπατίτιδας Β (HBV)
είναι δυνατόν να ανευρεθεί στον σίελο, εντούτοις δεν το καθιστά ικανό να
μεταδώσει τη λοίμωξη.8 Όπως και στην περίπτωση του κορονοϊού, ο HBV επίσης ανευρίσκεται σε πολλά υγρά
του σώματος, όπως στον σίελο και στις ρινοφαρυγγικές εκκρίσεις, γεγονός που
τεκμηριώνεται με τις πλέον ευαίσθητες διαγνωστικές μεθόδους PCR. Η δομική πρωτεΐνη του HBV φαίνεται να περιέχει μια RNA-πολυμεράση αναγκαία για τον
σχηματισμό του κορονοϊού. Το αντιγόνο επιφανείας του HBV (HBsAg) και οι κορονοϊοί, ανιχνεύονται
στο κυκλοφορούμενο αίμα των ασθενών με οξεία, χρόνια ηπατίτιδα Β και κίρρωση.10
Επίσης, μελέτες με ηλεκτρονικό μικροσκόπιο αποκαλύπτουν την παρουσία στο
κυτταρόπλασμα HBsΑg και κορονοϊών, το δε
κυτταροπλασμικό HBsAg
συμμετέχει στο σχηματισμό μεμβρανών του κορονοϊού.10,11
Δεδομένου ότι, η
θέσπιση πρωτοφανούς αυστηρότητας μέτρων έναντι της τρέχουσας πανδημίας από COVID-19, τα οποία έχουν αρνητικό
αντίκτυπο σε θεμελιώδεις ανθρώπινες αξίες και κεκτημένα δικαιώματα, όπως
προσωπικές, κοινωνικές και θρησκευτικές ελευθερίες,(2) η παρουσία του HBV στον σίελο κινητοποίησε την
επιστημονική μας ομάδα με σκοπό την ακόλουθη έρευνα: τη διερεύνηση μιας πιθανής
μετάδοσης του ιού με το σίελο, σε ορισμένες υποθετικά φερόμενες ως υψηλού
κινδύνου πρακτικές στην Ελληνική κοινωνία, όπως, για παράδειγμα, κατά τη Θεία
Κοινωνία, χρησιμοποιώντας την αναφερόμενη γνώση από την απομόνωση του HBV στο σίελο. Η πρωταρχική μας μελέτη
συμπεριέλαβε ασθενείς από το τμήμα μας με χρόνια ηπατίτιδα Β υπό φαρμακευτική
αγωγή με εντεκαβίρη.12 Στη συνέχεια ενσωματώθηκαν ασθενείς από όμορη κλινική
του ίδιου νοσοκομείου. Για την αξιολόγηση της υπόθεσής μας, μεταξύ άλλων
παραμέτρων, εισαγάγαμε μια βασική κατηγορική μεταβλητή, την ενεργό ενασχόληση
των ασθενών. Συνεπώς, το δείγμα μας κατανεμήθηκε σε εν ενεργεία ιερείς, οι
οποίοι εκτίθενται τουλάχιστον σε εβδομαδιαία επαφή με τον σίελο πολλών
ανθρώπων, και σε μη ιερείς (λαϊκούς). Λόγω της αναδρομικότητας της μελέτης και
της απουσίας χρήσης προσωπικών δεδομένων δεν απαιτήθηκε έγγραφη συγκατάθεση των
ασθενών. Τα αποτελέσματά μας ανέδειξαν, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σημαντικά
μεγαλύτερη συχνότητα της HBV
λοίμωξης σε μη ιερείς (98,65% και 99,7%), σε σχέση με τους ιερείς (1,4% και
0,3%) και στις δύο κλινικές αντίστοιχα, υποδεικνύοντας ότι οι ιερείς δεν
μολύνονταν συχνά από τον HBV.
Ομοίως, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, καταγράψαμε τα δεδομένα νοσηλευόμενων
ασθενών με COVID-19
σε κέντρο αναφοράς της Βόρειας Ελλάδας από το Μάρτιο 2020 έως τον Απρίλιο 2021 με
παρόμοια αποτελέσματα: Μόνο τρεις (3) σε σύνολο 940 ασθενών με COVID-19 ήταν ιερείς (0,32%), ποσοστό
ανάλογο με αυτό των αναφερόμενων αιμοδοτών (0,66%).1
Εντούτοις, αντίστοιχα
με την HBV
λοίμωξη, απαιτούνται ευρείας κλίμακας μελέτες ασθενών με COVID-19, για την αποσαφήνιση αυτών των
ευρημάτων, τα οποία φαίνεται να παρέχουν σημαντικές κλινικές και κοινωνικές
προεκτάσεις για την ανθρώπινη σωματική και ψυχική υγεία, όπως για παράδειγμα,
μεταξύ άλλων κοινωνικών υποστηρικτικών υπηρεσιών, τη ζωτικής σημασίας σωτήρια
δωρεά αίματος και τη συμμετοχή σε εκκλησιαστικές ιερές-ζωηφόρες λειτουργίες
ορισμένων τμημάτων του πληθυσμού. Προφανώς οι ανθρώπινες αυτές δραστηριότητες
εξασκούν θετική επίδραση στην ήδη επιβαρυμένη ανθρώπινη ψυχολογία τόσο στον
Ελληνικό όσο και στον παγκόσμιο πληθυσμό, όπως αυτή καταγράφεται από την έξαρση
ενδοοικογενειακής βίας, της κατάθλιψης ή των περιπτώσεων αυτοκτονίας. Η
κοινωνική, θρησκευτική, εργασιακή και οικονομική ανέχεια κατά την περίοδο της
πανδημίας έχει ήδη αφήσει ισχυρό αρνητικό αποτύπωμα στη σωματική και ψυχική
υγεία των μελών των κοινωνιών. Η διαχείριση αυτών των ψυχολογικών και όχι μόνο
παραμέτρων αποτελεί βασική συνιστώσα της συνολικής αντιμετώπισης τέτοιων
κρίσεων, όπως της COVID-19
πανδημίας.
Αναφορές
1) Chaves DG, da Silva Malta MC, Chaves DG, da Silva
Malta MCF, de Souza Madeira Ferreira Boy L, Miranda Barbosa A, Fonseca CN,
Ellen de Lima Torres D, Patterson Nogueira J, Medeiros Moreira H, Cristine
Martineli Loureiro F, Vargas de Freitas Silva J, Aparecida Ribeiro M, Guim- arães
Mourão Cioffi J, Lobato Martins M. Analysis of current SARS-CoV-2 infection in
a large popu- lation of blood donors evidenced that RNAemia is rare in plasma.
Transfusion 2021; 61: 2137-2145.
2) Hemadi AS, Huang R, Zhou Y, Zou J. Salivary
proteins and microbiota as biomarkers for early childhood car- ies risk
assessment. Int J Oral Sci 2017; 9: e1.
3) Jourdain ML, Velard F, Pierrard L, Sergheraert J,
Gangloff SC, Braux J. Cationic antimicrobial pep- tides and periodontal
physiopathology: A system- atic review. J Periodontal Res. 2019; 54: 589-600.
4) Kountouras J, Deretzi G, Gavalas E, Zavos C,
Polyzos SA, Kazakos E, Giartza-Taxidou E, Var- daka E, Kountouras C, Katsinelos
P, Boziki M, Giouleme O. A proposed role of human defensins in Helicobacter pylori-related
neurodegenerative disorders. Med Hypotheses 2014; 82: 368-373.
5) Zhao H, Zhou J, Zhang K, Chu H, Liu D, Poon VKM,
Chan CCS, Leung HC, Fai Ng, Yong-Ping Lin YP, Zhang AJX, Jin DY, Yuen KY,
Bo-Ji- an Zheng BJ. A novel peptide with potent and broad-spectrum antiviral
activities against multi- ple respiratory viruses. Sci Rep 2016; 6: 22008.
6) Sharma BK, Kakker NK, Bhadouriya S, Chhabra R.
Effect of TLR agonist on infections bronchitis virus replication and cytokine
expression in embryonated chicken eggs. Mol Immunol 2020; 120: 52-60.
7) Ojha R, Gupta N, Naik B, Singh S, Verma VK, Prusty
D, Prajapati VK. High throughput and comprehensive approach to develop
multiepi- tope vaccine against minacious COVID-19. Eur J Pharm Sci 2020;
105375.
8) Pintilie H, Brook G. Commentary: a review of risk
of hepatitis B and C transmission through biting or spitting. J Viral Hepat
2018; 25: 1423-1428.
9) Huang HL, Jeng KS, Hu CP, Tsai CH, Lo SJ, Chang C.
Identification and characterization of a structural protein of hepatitis B
virus: a poly- merase and surface fusion protein encoded by a spliced RNA.
Virology 2000; 275: 398‐410.
10) Zuckerman AJ, Taylor PE, Almeida JD. Presence of
particles other than the Australia-SH antigen in a case of chronic active
hepatitis with cirrhosis. Br Med J 1970; 1: 262‐264.
11) Sirtori C. Australia antigen, coronavirus, and
reverse transcriptase in viral hepatitis. Lancet 1971; 2: 261.
12) Kountouras J, Tsiaousi E, Michael S, Stergiopoulos
C, Tsarouchas G, Papadopoulos A, Kapetanakis N, Katsinelos P, Avramopoulou E,
Polyzos S. Experience of entecavir administration in pa- tients with chronic
hepatitis B. Ann Gastroenterol 2010; 23 (Suppl): P128 (in Greek).
ΠΗΓΗ
: https://tasthyras.wordpress.com/2021/08/11/%ce%bd%ce%ad%ce%b1-%ce%b5%cf%80%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%b7%ce%bc%ce%bf%ce%bd%ce%b9%ce%ba%ce%ac-%ce%b4%ce%b5%ce%b4%ce%bf%ce%bc%ce%ad%ce%bd%ce%b1-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%cf%80%ce%b9%ce%b8%ce%b1%ce%bd%ce%ae/#more-33237